|
Does red wine protect against heart disease? Many studies investigated so far claim the benefits of red wine. A moderate amount of red wine (one drink a day for women and two drinks a day for men) lowers the risk of heart attack for people in their middle ages by about 30 to 50 per cent. Now an Australian doctor claims to have created the world's healthiest wine, which cleans your blood vessels and reduces the risk of heart attack as you drink it. Sydney's Dr Philip Norrie says that each bottle of wine he produced contains up to 100 times the amount of resveratrol, a naturally occurring anti-oxidant found in grapes, than a standard drop. According to Dr Norrie, resveratrol helps to maintain blood flow by keeping arteries free of fatty deposits called atherosclerotic plaque and claims that wine infused with high levels of the odourless, tasteless anti-oxidant would act as a "vascular pipe-cleaner''. Dr Norrie says, "While the positive effects of moderate wine consumption have long been documented, the inclusion of such large quantities of this beneficial anti-oxidant is very good news for wine drinkers.'' Researcher so far have proved that alcohol from red wine may prevent additional heart attacks, especially for those who have already suffered one. Other studies also indicated that red wine can raise HDL cholesterol (the Good cholesterol) and prevent LDL cholesterol (the Bad cholesterol) from forming. Red wine may help prevent blood clots and reduce the blood vessel damage caused by fat deposits. Indeed, studies showed that people from the Mediterranean region who regularly drank red wine have lower risks of heart disease Dr Norrie is producing both a chardonnay and a shiraz with each having 100mg / L of resveratrol per bottle. Dr Norrie's theory is, "What we've been able to do is boost the amount of resveratrol in wine and you wont even know its there ... you're effectively clearing your arteries while you drink.'' He said this was as much as is contained in 70 to 100 bottles of standard white wine or 15 to 20 bottles of standard red compared to his wine containing 100mg/L of resveratrol per bottle. Dr Norrie also warned, "I stress that these benefits are best realised with moderate drinking.'' Associate Professor David Colquhoun at University of Queensland cardiologist also stressed the need for "moderate'' consumption as he said the benefits of resveratrol were well known. "Studies have strongly suggested that consumption of wine rich in resveratrol can lessen cardio-vascular disease, heart attack and stroke," he said.
|